Yeni mezunun iş hayatına adapte olması üzerine

Merhabalar,

 

Bir kısmınız belki biliyordur, 3 ay önce okulum Ege Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliğinden mezun oldum. Diplomalı ve official bir mühendistim artık. Günümüzde artık her sene piyasaya çıkan yeni mühendis sayısının fazla olması ve bunun piyasadaki değerimizi azaltması sebebiyle aslında vardığımız noktanın kıymetini pek fark edemiyoruz. Aslında burada bahsetmek istediğim tam olarak bu da sayılmaz. Daha çok yeni mezun olduktan sonra karşıma çıkan şeyler ve işlerin nasıl yürüdüğü üzerine karalamak istiyorum.

İşlerin nasıl yürüdüğünden bahsetmek istiyorum dedim, umarım beklentinizi yükseltip de kurumsal büyük bir IT şirketinde işlerin tamamen nasıl yürüdüğünü anlatacağımı düşündürtmemişimdir. Çünkü bunu ne ben anlatabilirim ne de 15 yıllık iş tecrübesi olan yöneticim. Ciddi anlamda kocaman bir okyanustasınız. Yani çalışan bir yazılımın gerçekten bir çok parçası var ve herhangi bir parçayı çok iyi bilen diğer parçalardan bihaber, ya da yazılımın genel olarak çalışmasını bilenlerin de aktarabildikleri teknik olarak çok yüzeysel. Şanslıysanız eğer o yazılımın iş akışını tam olarak bilen biriyle karşılaşırsınız.

Konuya direkt daldığımı hissediyorum, olsun. Ne diyorduk, iş akışını tamamen bilen biri… Evet, iş akışını tamamen bilen biri ile karşılaşırsanız belki de kodları açıp debug yaparak neyin nasıl çalıştığını anlarsınız. Okuldaki yaptığımız projelerde(ödevlere proje falan diyorlar değil mi hala, ya ben neyse buraya sonra döneceğim) ben hiç debug yapma gereği duymamıştım. Duyduysam da bile 100 saatlik bir developmentın içerisinde 3-4 saati geçmez açıkçası. Ben debug engineering diye bir meslek olduğunu öğrendiğimde çok şaşırmıştım, ama tahmin edemeyeceğiniz derecede önemli bir konu bu.

Biz ileride ne yapacağız sorusunu okuduğum yıllarda sorduğumda java/net arasında gelip gidiyorduk yazılım geliştirme üzerine kariyer yapmak isteyenler olarak. Hayır dostlarım hayır, yok öyle bir tercih. Kendinizi javacıyım ben .netçiyim ben diye kısıtlamayın. Tercihlerinizi kullanacağınız teknolojide değil, teknolojiyi kullanarak çıkaracağınız ürünlerin tipinde kullanın.

Bir teknolojiyi çok iyi öğrenmeniz, müthiş bir algoritmik düşünceye sahip olmanız, çok okunaklı kod yazmanız önemli şeyler gibi gelebilir. Bilgisayar mühendisi için önemlidir de, yanlış değil. Peki ya takım çalışması? Dostlarım işin özü işte burada. İş dünyasında başarılı olmanın en önemli yolu burada. Okuldaki projelerde(bak yine gelemedim, aklımda) takımlar halinde hareket etmemiz istenirdi ve büyük bir çoğunlukta o takımdan bir kişi işin büyük kısmını yapar gerisi yatardı ya hani, o işte 4 yıllık mühendislik eğitimi boyunca yapacağınız en büyük hata olur. Zira bir hocadan bir tasarım deseninin neden kullanılması gerektiğini dinlemeyip de okuyarak da öğrenebilirsiniz. Boş bir zamanınızda çılgın atan kodlar yazarak pratiğinizi güçlendirebilirsiniz, ama takım çalışması antrenmanı yapmazsanız çuvallamasanız bile bocalayacağınıza eminim.

Takım çalışması şöyle olmalıdır, böyle yapmalısınız vesaire demiyorum, zaten bunu diyebilecek kadar yetkinliğimin olması 3 ay içerisinde mümkün değil. İşe başladığınızda kimse size buyur bu analiz dökümanı, şu zamana kadar kodlamış olalım demeyecek. Çok yüksek ihtimalle var olan bir projeye adapte olup üzerine geliştirmeler yapacaksınız. Bu noktada ilgili tasarım dökümanını bulamayabilirsiniz, tasarım dökümanından çok hoşnut kalmayabilirsiniz, debug yaparak projeyi anlıyor olacaksınız. Ve yine kimse size bir projede tek başınıza çalışma olanağı sunmayacak. Takım arkadaşlarınız olacak. Onlarla çalışmak zorunda kalacaksınız. Okulda “bu adam tembel bunla grup olunur mu hiç” diye düşündüğünüz tarzda bir adamın takım arkadaşınız olması ve onun eksik yapacağı işler yüzünden sizin de zan altında kalabileceğiniz bir dünya arkadaşlar burası, insanları motive etmeyi bilmeniz de gerekecek.

Multitasking konusu var tabii bir de. Bilgisayarın CPU’sundan bahsetmiyorum, sizinkinden bahsediyorum. Ona da belki başka bir ara değiniriz. Günlerinizin kıymetini bilin. İyi çalışmalar.

One thought on “Yeni mezunun iş hayatına adapte olması üzerine

  1. Cok guzel bir icerik. Ilerleyen donemlerde bircok arkadasa isik tutacagi kesin. Diger yandan hissettiklerimi yasadiklarimi ve meZun bircok arkadasimizi resmetmissin kisaca. Tsk, bu gunler hala altin gunler kiymetini bilelim 😉

Comment On

